"Людству необхідно якомога швидше вирішити дилему: або воно зробить так, що в біосфері буде менше забруднюючих речовин, або біосфера розвиватиметься таким чином, що в ній стане менше людей"
Дж.Баттон

Уже тривалий час людство живе в умовах екологічної кризи, появу якої обумовив, головним чином, прогрес суспільства тотального споживання. Жорстоке вбивство тварин, знищення лісів, колосальні викиди шкідливих речовин у воду, повітря, землю, руйнування глобальної екосистеми планети - найяскравіші прояви такого "прогресу".

"Екологічний Фронт" - це об'єднання людей, які усвідомлюють екологічну проблему і вважають, що її вирішення варто почати з себе, змінивши свою свідомість і взявши відповідальність за стан біосфери, якій ми зобов'язані своїм життям.

субота, 7 січня 2012 р.

ЦІННОСТІ СТАРІ. ЦІННОСТІ НОВІ.

    
     Цей матеріал для тих, хто готовий щось змінити в собі на краще. Зараз буде кількадесят похмурих рядків про те, як ми живемо сьогодні. Тому, тим, хто в хорошому гуморі і не хоче зайве перейматись – не читайте!
     Культ споживання – наше все!
     Культ сьогодення – це споживання товарів. Непомірне, якщо подивитись уважно. Такі слова, як економність, винахідливість, раціональність – давно вийшли з моди. У моді сьогодні купівельна спроможність! Те, що ви їсте, у що ви вбираєтесь, яке на вас взуття, чи останньої моделі ваш телефон або комп’ютер, або автомобіль… Усе це сьогодні визначає ваш статус у суспільстві. Більше того, ми самих себе часто сприймаємо, як споживачів. Найкраще зняти стрес – пробігтися по магазинам! Найкращий спосіб себе побалувати – купити щось! Не відпочити, не провести час з друзями, зате щось придбати. А такий принцип мислення і поведінки лише підтримує, чи навіть стимулює потік товарів.
     Щоб зрозуміти, до чого я тут все веду, треба згадати про те, звідки товари беруться, і куди вони діваються. Ми беремо з Землі необхідну сировину для виробництва товарів, витрачаємо додаткові природні ресурси безпосередньо на виготовлення тих чи інших речей, купуємо ці товари через магазини, приносимо в дім, якийсь час їх використовуємо і…відправляємо на смітник. Виходить гарна лінійна система. Та от, щоб зрозуміти, чи гарна, треба порівняти перший і останній етапи. А виходить наступне: ми беремо з землі непомірну кількість цінних ресурсів для виробництва товарів: воду, повітря, природні ресурси, мінерали і т.д., тим самим стимулюючи глобальну зміну клімату і завдаючи серйозних збитків природі. А повертаємо мільйони і мільйони тонн сміття, тим самим лише пришвидшуючи цей процес.
     Щоб жити здорОво і довго на такій планеті, як Земля, де, як всі знають –  природні ресурси є вичерпними –  така лінійна система існувати не може. Принаймні довго. Лишається два варіанти – або люди втрутяться у систему, і змінять її на гуманнішу, або втрутиться сама Земля, і тоді всім буде не до жартів.
     Звідки це почалося
     Цікаво, що така споживацька поведінка була не завжди і виникла зовсім недавно. Середньостатистичний американець сьогодні споживає вдвічі більше товарів, ніж 50 років тому. То як все сталось? А нічого не сталось саме по собі – культ споживання не виник випадково. Від був штучно змодельований і вміло нав’язаний людству після Другої світової війни, коли економіка багатьох країн переживала бурхливу кризу. Конкретніше, для відродження економіки у Сполучених Штатах було вирішено: «…наша надзвичайно продуктивна економіка потребує, щоб ми зробили споживання способом життя. Щоб ми перетворили покупку і використання товарів у ритуал, щоб люди шукали морального заспокоєння і втамування своїх амбіцій у споживанні. Нам потрібно, щоб суспільство споживало товари, знищувало їх і купувало нові з все наростаючою швидкістю». Медіа стали на активну підтримку культу споживання, бо економічний ріст – це ріст прибутків, в тому числі, і від реклами. Щодня рекламні ролики по всьому світу зомбують нас, розповідаючи, що з нашим волоссям щось не так, з нашою шкірою не все гаразд, з нашим вбранням чи нашим телефоном чи ще з чимось. І єдиний спосіб цих міфічних проблем позбутись – піти в магазин і купити розрекламовані товари. Винайдений спосіб нарощення економіки був зрозумілим, ефективним і швидко поширився у всьому світі. Тепер цю споживацьку систему цінностей відчуваємо на собі і ми, а наслідки її – на гектарах і гектарах полігонів сміття навколо наших міст по всьому світу.
     Інший шлях
     Проблема є серйозною, але у цьому є і свій плюс. Все більше людей по всьому світу усвідомлюють порочність споживацької системи цінностей. Все більше активістів виступають проти вирубки лісів, проти токсичного і ресурсозатратного виробництва, проти надмірного споживання, проти безвідповідального поводження з відходами. Все більше компаній усвідомлюють, що чекати змін ззовні – марно, і починають змінюватись самі.
     Це нові цінності. Це постіндустріальний світ. Нові люди погоджуються витрачати власні час і сили на сортування власного сміттєвого відра. Нові споживачі віддають перевагу екотоварам або товарам з вторсировини, тому що від них менше шкоди. Нові управлінці створюють умови, в яких люди змінюють старі цінності на нові. Вони закликають нас споживати раціонально, не викидати те, що можна відремонтувати і використовувати далі, не викидати все без розбору і замислюватись над наслідками. Адже кращий спосіб подолати проблему – це не стояти осторонь, брати участь у процесі і пропонувати свої рішення. Іншими словами – діяти!

Немає коментарів:

Дописати коментар